Trippelkodmodellen : hur barnhjärnor hanterar numeriska uppgifter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Författare: Patric Halénius; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att kunna uppskatta antal är en grundläggande förmåga som återfinns hos många djur förutom männinskan. Trippelkodmodellen (TKM) för numerisk kognition säger att antal representeras på tre olika sätt, som (arabiska) siffror, som sifferord och som ickesymboliska magnituder, vilka associeras till separata, men delvis överlappande, neurala substrat. Denna studie undersökte för första gången alla tre koder samtidigt på barn. 10 barn mellan 10-12 år genomgick fMRT-skanning för att söka neurala korrelat till antalsuppfattning. Oberoende uppgift > kontroll-kontraster bekräftade delvis TKM, såsom funktionellt olika neurala substrat, ett fronto-parietalt nätverk och att barn nyttjar det ventrala uppmärksamhetsnätet mer än vuxna på grund av mindre automatisering. Därtill fanns aktiveringar i visuella områden V2 och V3 liksom i primära somatosensoriska området vilket överensstämmer med föreslagna kompletteringar av TKM. Parametriska kontraster kunde i viss mån bekräfta distanseffekten som innebär större kognitiv belastning vid särskiljning av närliggande antal jämfört med att skilja på tydligt olika antal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)