Employer branding: En fenomenografisk studie om Malmö stads arbete med att attrahera och behålla personal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Arbete med employer branding har blivit allt viktigare som ett resultat av globaliseringen. Arbetsgivare behöver profilera sitt erbjudande på ett effektivt sätt, då både potentiella och befintliga medarbetare har fler möjligheter på arbetsmarknaden. Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur Malmö stad arbetar med employer branding för att attrahera och behålla personal, där uppfattningar mellan yrkesverksamma inom employer och medarbetare jämförs med varandra. Studien är kvalitativ och utgår från en fenomenografisk metodansats, där empirin samlades in genom sex semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att man inom organisationen på olika sätt arbetar för att attrahera och behålla personal, där både intervjupersonerna som arbetar med employer branding och medarbetarna identifierar storlek, trygghet och sociala medier som viktiga beståndsdelar i arbetet med att attrahera personal. När det kommer till aspekten behålla lyfte intervjupersonerna fram ledarskap, organisationskultur, balans mellan arbete och fritid samt möjligheter till utveckling och intern rörlighet. Det framkom inte skillnader i särskilt hög utsträckning mellan grupperna, men ett antal varierade uppfattningar kunde ändå urskiljas. Studien rundas av med en avslutande reflektion, där förslag på framtida forskning presenteras. Det hade bland annat varit intressant att granska företag som många människor drömmer om att få arbeta hos och där anställda är kvar under en lång tid, för att se hur de arbetar med att attrahera och behålla personal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)