Fysik är svårt? : En litteraturstudie av metoder för att engagera elever i ämnet fysik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Tong Josephson; James Silvester; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie är att kartlägga vilka metoder som kan användas för att intressera elever för fysikämnet i grundskolan. Studien är avgränsad till fysik och fysikundervisning på grundskolan i både svensk och internationell litteratur. Utifrån syftet kunde en frågeställning formuleras:  Vilka metoder kan användas för att öka elevernas intresse och engagemang på fysik på grundskolan? Litteraturstudien bygger på systematiska sökningar som har gjorts i databaserna Google Scholar och ERIC. Resultatet visar att det finns flera faktorer som påverkar elevernas förståelser av fysik och några av dem är t.ex. elevernas hemförhållande och bakgrund, arbetsmetoder som används i undervisningen och vilka matematiska kunskapersnivåer som eleverna har. Resultaten i litteraturstudien visar även att elever behöver stöd i undervisningen med hjälp av olika metoder samt att föräldrarnas roll har en stor betydelse för elevers lärande i skolan. Resultatet ger också en stark koppling mellan elevernas upplevelser av svårighet och elevernas intresse för fysikämnet. Ju större intresse för ämnet, desto mindre svårt uppfattas det av eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)