Ledares upplevelser av ledarskapsutbildning : Vad ledare anser är viktigt vid ledarskapsutbildning samt hur utbildningen påverkar ledares trivsel på arbetet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersökte jag ledares uppfattningar av ledarskapsutbildning samt hur de själva anser att ledarskapsutbildning påverkat dem. Detta gjorde jag genom kvalitativa intervjuer med avdelningschefer på ett företag i Sverige. Urvalet bestämde jag i syfte att ta del av ledares olika uppfattningar av ledarskapsutbildning. Urvalet styrdes samtidigt av det antal ledare som fanns att tillgå för tillfället av studiens genomförande, samt av studiens begränsade tidsram. Jag utformade en intervjumall i syfte att förbereda mig inför intervjuerna. Frågorna i mallen testade jag i en pilotstudie. Intervjuernas utformning förankrade jag hos företagets personalchef samt VD. Åtta ledare blev tillfrågade om de ville delta på intervju. Samtliga av dessa var avdelningschefer varav sex av dem tackade ja. Jag valde att genomföra intervjuerna på avdelningschefernas arbetsplats. Intervjuerna spelade jag in för att sedan transkribera i sin helhet. Transkriberingarna analyserade jag genom att jämföra likheter samt olikheter mellan avdelningschefernas upplevelse av ledarskapsutbildning. Studiens resultat visade att ledare definierar ledarskapsutbildning väldigt olika. Resultatet av studien visade även att ledare hade olika åsikter angående ledarskapsutbildning. En del anser att ledarskapsutbildning bidrar med fördelar som ökad gemenskap i ledargruppen samt ett betryggande ställningstagande till utveckling från organisationens sida. Andra anser att ledarskapsutbildning också har en baksida där den förändring som ledarskapsutbildning medför, utgör stress samt påverkar ledaren negativt. Min tolkning av studien är att när ledare anammar den kunskap de tagit del av sker ett djupgående lärande. Det i sin tur innebär att ledaren tydligare förstår sin del i ett organisatoriskt sammanhang tack vare den ledarskapsutbildning hen genomgått. Min slutsats är att ledare i omfattande grad påverkas av ledarskapsutbildning. Vid ett initialt skede av ledarskapsutbildning är tydlighet vad gäller utbildningens syfte samt mål det primära för att ledare ska vara positiva till utbildningen. Ledare anser att utbildningen ska vara utvecklande. Organisationen skall ge dem utrymme för tid till reflektion samt genomförande av de förändringar som utbildningen innebär. Resultatet från denna studie visar även att ledares trivsel på arbetet påverkas av ledarskapsutbildning. Faktorer som organisationens struktur av utbildning, press till utveckling samt gemenskap mellan ledarkollegor är exempel på följderav utbildning som påverkar ledarnas trivsel. Ledare tycker det är viktigt att informationen kring utbildningen är tydlig samt att utbildningen har ett uttalat syfte. Ledarna anser även att de har ett eget ansvar att förvalta sin utbildning på ett effektivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)