"Skapandet av förväntningar på oss kvinnor som ingen kan leva upp till" : En receptionsanalys om hur Hennes & Mauritzs (H&M) val av kvinnliga modeller uppfattas/tolkas av män respektive kvinnor i kampanjen "Summer starts now".

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Författare: Emilia Beijer; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att genom en receptionsanalys få fram individers tolkningar och uppfattningar kring hur en reklamkampanj är utformad. I denna studie har jag undersökt med hjälp av två fokusgrupper hur en reklamkampanj upprätthåller förväntningar på samhället, hur vi ska vara och agera som individer. Jag har använt mig av olika teorier för att stödja det empiriska materialet som jag fick fram vid intervjuerna. Deltagarna var indelade i två grupper bestående av kvinnor respektive män. Det som jag kunde komma fram till efter mina genomförda intervjuer med materialet kopplat till studiens teoretiska ramverk var att det fanns likheter och skillnader vid gruppernas tolkningar. I analysen låg fokus mest på kvinnans roll i kampanjen och hur kvinnan generellt blir betraktad som ett redskap för att betraktas eller tillfredsställa mottagaren i verkligheten samt medierna. Denna syn på kvinnan i samhället förstärks av resultatet från min undersökning kopplat till teorierna, som resulterade i hur konstruktioner skapas och återskapas i dagens reklamutformningar, hur vi som mottagare tilldelar kvinnan en roll över att vara just kvinna. H&M som varumärke skapar samtidigt förväntningar på den tänkta målgruppen men som inte leder till några direkta konsekvenser eller drabbar H&M:s rykte som varumärke. H&M är idag ett av världens största och mest populära klädvarumärken och därför fortsätter individer att konsumera deras produkter oavsett vilka medel som används i deras reklam.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)