Ett jämställt språk, en jämställd historia? : En kritisk diskursanalys av läromedel i historia utifrån ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Genom språket och våra språkliga handlingar skapar och återskapar vi föreställningar om oss själva och vår omgivning, således är språket inte bara ett verktyg för kommunikation. I föreliggande studie undersöks språkliga handlingar som existerar inom en avgränsad kontext i skolans sfär och som är kopplade till kön. Syftet med den här undersökningen är att studera hur kvinnor och män representeras och framställs i två historieläroböcker. I undersökningen används kritisk diskursanalys som teori och metod som dessutom utgår från en genusteori. Resultatet visar till representation och framställning sett en dominans av män och manligt i lärobokstexterna. Kvinnorna osynliggörs, underordnas och de förekommer dessutom som ett tillägg till den manliga historien. Läroböckerna går därmed inte i linje med det jämställdhetsuppdrag som betonas i skolans styrdokument. Det finns ett behov av nya och varierande perspektiv på kvinnor och män i historieläroböcker och med ett mer medvetet genusperspektiv i framställningen av historia kan detta ojämställda innehåll bli mer jämställt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)