Patienters upplevelse av besök på akutmottagning : en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund   Huvuduppdraget för akutmottagningar är att ta emot och stabilisera patienter som är i behov av omedelbart medicinskt omhändertagande. Patienter förväntar sig en snabb process med korta genomströmningstider och ställer allt högre krav på hälso- och sjukvården och att den ska vara tillgänglig när behovet för vård uppstår (Region Stockholm, 2013). De utmaningar som finns på akutmottagningar såsom väntetider, resursbrister och kontinuitet resulterar i att patientens förväntningar ej stämmer överens med verkligheten som råder på en akutmottagning. För att vårdpersonalen ska kunna bemöta patienter på ett så bra sätt som möjligt är det därför av vikt att beskriva vilka faktorer som påverkar patienters upplevelse av besök på akutmottagning. Syfte Syfte var att undersöka patienters upplevelse av besök på akutmottagning. Metod  För att svara på syftet användes en icke-systematisk litteraturöversikt baserad på 19 vetenskapliga artiklar publicerade 2012-2022. Sökningarna utfördes i databaserna PubMed och CINAHL, samt genomfördes manuella sökningar. Artiklarna kvalitetsgranskades och innehållet analyserades för att sammanställas i fyra huvudkategorier: upplevelse av vårdbehov, att vara patient, mötet med vårdpersonalen och upplevelse av väntan och prioriteringssystem.  Resultat Utifrån huvudkategorierna skapades sex subkategorier, där patienters upplevelse av besök på akutmottagning beskrivs. Patienters anledning till att uppsöka akutmottagning, patientens upplevelse att få uppmärksamhet och bli respekterad, patientens förtroende för vårdpersonalen, bristande kommunikation och information, patientens upplevelse av delaktighet, långa väntetider och känslan av att bli bortglömd. Slutsats Resultatet visade på både positiva och negativa upplevelser, men majoriteten var negativa. Ur ett patientperspektiv visade resultatet på att kommunikation och information viktiga parametrar. Genom att informera patienten vid triageringen och förbereda inför väntetiden bidrar det patientens upplevelse av bemötande ökar och bidrar även till ökad tillfredsställelse. Resultatet påvisade även att patienternas upplevelse förbättrades när vårdpersonalen lyssnade aktivt, gjorde patienterna delaktiga i vården och visade respekt för patienternas integritet. Upplevelsen kan därmed förbättras genom att vårdpersonalen använder sig av relativt enkla insatser för att öka patienternas tillfredsställelse av besök på akutmottagningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)