Terroireffekt i teori och praxis

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Horticulture (until 121231)

Författare: Karl-johan Öhlin; [2013]

Nyckelord: terroir; terroireffekt; vinodling; vin; karaktär; kvalitet;

Sammanfattning: Under senare år har det etablerats ett flertal kommersiella vinodlingar runt om i Sverige och viner från dessa finns nu till försäljning genom Systembolaget. En debatt har uppstått kring Sveriges potential för att tillverka vin, hur dessa viner ter sig rent kvalitetsmässigt och huruvida de är något att ta notis om, annat än som kuriosa för vinentusiaster. I länder med längre tradition av vinodling förekommer begreppet ”terroireffekt” frekvent i samband med viners kvalitet och typicitet. Detta arbete syftar till att klargöra innebörden av begreppet ”terroir”, samt hur några av företagsledarna till större svenska vinodlingsföretag uppfattar och värderar denna teori. Detta har gjorts genom en litteraturstudie inriktad på aktuell forskning inom ämnet och genom en enkät – och intervjustudie riktad mot tre svenska vinodlare. Resultatet av detta arbete visar att: • det inte råder konsensus kring begreppets innebörd, men att det finns några tydliga huvudströmningar. • de svenska vinodlarna som deltagit i studien i hög grad är av samma åsikter gällande uppfattning av begreppet terroireffekt. Deras värdering av begreppet varierar dock.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)