Studie- och yrkesvägledares upplevelser av att vägleda män på en könssegregerad arbetsmarknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Den svenska arbetsmarknaden är i stor utsträckning könssegregerad. Detta är inget nytt fenomen men forskning visar att arbetsmarknadsutvecklingen medför en ökning utav yrken som är kvinnligt kodade, och en minskning utav manligt kodade yrken. Detta medför att fler män kommer att behöva överväga yrken som de annars inte betraktat som karriäralternativ. För att män ska kunna hantera brytpunkter i karriären på ett så optimalt sett som möjligt, kan studie- och yrkesvägledare bidra med kunskaper och arbetssätt i syfte att påverka könsstereotypa val. Studien syfte är således att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever arbetet på en könssegregerad arbetsmarknad och mötet med manliga vägledningssökande. Studie- och yrkesvägledarnas upplevelser kring utmanandet av normer, förespråkade arbetssätt för att synliggöra normer samt användbara metoder för att påverka könsstereotypa val har undersökts. En kvalitativ metod ligger till grund för studien där sex studie- och yrkesvägledare har intervjuats. Resultatet visar att flera metoder och arbetssätt anses vara lämpliga, såsom studiebesök eller inbjudan av yrkesrepresentanter, samtal, intressetest, övningar och gruppvägledning. Dock förutsätter vissa arbetssätt att deltagarna är flexibla och har möjlighet att delta. Analysen visar mäns karriärval är pragmatiskt rationella utifrån den kunskap och erfarenhet de redan besitter. Studie- och yrkesvägledare kan påverka männens könsstereotypa karriärval genom att vidga deras handlingshorisont utifrån föreslagna metoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)