Spårning av vägsalt och vattenlösliga föroreningar med CVES och EM prospektering
Sammanfattning: Vid utformning av väginfrastruktur borde trafikrelaterade utsläpp med ursprung från väg- och däckslitage samt halkbekämpning tas hänsyn till för att nå en verklig hållbar utveckling. Exempel på vägrelaterade utsläpp är aluminium, bly, koppar, kadmium, krom och zink. I Sverige sprids det omkring 200 000 - 230 000 ton salt per år på vägarna för att bekämpa halka under vinterhalvåret. Vattenlösliga föroreningar antas spridas till omkringliggande miljöer på samma sätt som vägsalt gör. Därmed syftar projektet till att observera den elektriska resistiviteten och konduktiviteten som vägsalt ger upphov till, för att spåra utbredningen av vägsaltet och andra vattenlösliga trafikrelaterade föroreningar, samt dess påverkan på närliggande miljöer. Mätmetoderna som användes var CVES som bidrog med resistivitetsvärden samt EM som bidrog med konduktivitetsvärden. Mätningarna utfördes vid tre tillfällen; kring Arningevägen, E18 samt Skålhamravägen. På grund av tekniska fel har dock färre resistivitetsmätningar gjorts vid E18 i jämförelse med de andra vägarna som undersöktes. Resultatet från och analys av mätningar från respektive mätmetod presenteras visuellt i figurer med hjälp av programmen Res2DInv, Voxler och Surfer. Från dessa figurer kan slutsatser kring föroreningars potentiella spridning dras. Samtliga mättillfällen visade att utbredningen av vägsalt, och därmed föroreningar, spårades till områden närmast vägkanten men även ner till grundvattnet. Ett antal felkällor och begränsningar har påverkat resultatet, exempelvis att metoderna som användes i detta arbete inte undersöker exakta mängder av föroreningar. Detta eftersom mätmetoderna som har används är indirekta metoder som syftar till att spåra vägsalt. Vägarnas storlek och trafikmängd har även vägts in och överläggs kring hur dessa påverkat resultaten. Det framkommer att ju mer trafikerad en väg är desto mer sprids vattenlösliga vägrelaterade föroreningar. Det diskuteras även om hur omkringliggande miljö kan påverkas samt vilka av Sveriges miljömål och de globala målen är av relevans och motverkas.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)