Kinesiskt konsumentbeteende och svenska detaljhandelsföretag i Kina : - En studie om kinesiska konsumenters inställning till svenska produkter och varumärken, samt företagens anpassning till den kinesiska marknaden

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Michaela Säterfält; Anna Erasmie; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den kinesiska marknaden har efter många år av isolering börjat öppnas upp allt mer mot omvärlden. Med inträdet i WTO har utvecklingen de senaste åren gått fort och lagar och regleringar revideras kontinuerligt av den kontrollerande regeringen. Inträdet har inneburit en anpassning till övriga medlemsländer vilket gjort att möjligheterna för företagande i Kina ständigt ökar. Potentialerna på marknaden är stora, vilket många utländska företag redan upptäckt. Trots det är det fortfarande ett begränsat antal svenska företag på marknaden, speciellt detaljhandelsföretag som vänder sig till konsumenter. I dagsläget finns det knappt tio sådana företag av totalt drygt 115 företag. Av dessa knappa tio återfinns Gant, Hästens, New Wave Group och IKEA. Samtliga har etablerat sin verksamhet på marknaden och styrt sin etablering mer eller mindre efter förutsättningarna på marknaden. Uppsatsen innehåller en intervjuundersökning med de nämnda företagen för att undersöka hur de anpassat sin verksamhet efter kinesiskt konsumentbeteende samt de lagar och regleringar som är gällande på den nya marknaden. Kina är ett kollektivistiskt samhälle där grupptillhörighet spelar en stor roll. I uppsatsen presenteras en enkätundersökning som visar kinesiska konsumenters inställning till svenska produkter och varumärken. Det är viktigt att följa gruppnormerna genom sin konsumtion och köpa produkter som anses socialt accepterade av den närmaste gruppen. Denna grupp är främst vänner och familj men även samhället i stort. De kinesiska konsumenterna lägger större vikt vid kvalitet, ursprungsland och status till skillnad från svenska eller västerländska konsumenter. De svenska företagen är medvetna om detta och har därför i större eller mindre utsträckning anpassat sig eller sina produkter efter konsumenternas beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)