Från amotivation till motivation – en studie inom idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka förekomsten av amotivation på en högstadieskola i ämnet idrott och hälsa. Utifrån en amotivationskola undersöka tillförlitligheten och tydliggöra den för att undersöka amotivation, därav i sin tur undersöka diverse arbetssätt för att motivera elever. Med hjälp av 111 elever som deltog i enkätundersökning kunde ett resultat tas fram. Den teoretiska utgångspunkten som genomsyrar hela arbetet är self-determination theory (SDT), dens.k. självbestämmande teorin. Min studie visar att instrumentet är tillförlitligt och att förekomsten av amotiverade elever är låg i totalt fem klasser. En stor anledning till att det förekommer så få amotiverade elever är lärares arbetssätt och deras sociala support till elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)