Matematikundervisningen för andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om svårigheter, bemötande och eget behov av stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka vilka svårigheter andraspråkselever har vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet samt vilket stöd lärarna ger och känner sig behöva ha för att kunna bemöta andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet. För att undersöka detta användes semistrukturerade intervjuer som utförts med 6 lärare. Resultatet visar att lärare upplever att bland annat begreppsförståelsen, avsaknad av matematisk bakgrund samt obefästa strategier kan ses som svårigheter för andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet. Resultatet visar att lärare anser sig använda liknande stöd för att stödja deras andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet. Resultatet visar även att det stöd lärarna känner sig behöva för att kunna bemöta andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet är ett ytterligare pedagogiskt stöd. Slutsatsen av studien är att lärare upplever av andraspråkselevers svårigheter är språket, tidigare erfarenheter samt strategier. Lärare anser sig stödja andraspråkselever vid problemlösningsuppgifter i matematikämnet genom språkligt stöd och individanpassning med hjälp av varierande arbetsformer och repetition. Lärare står inför ett dilemma när de ska ge varje elev det behov den behöver samtidigt som undervisningen ska vara inkluderande. Det framgår av lärarna att det skulle känna sig hjälpta av ett ytterligare pedagogiskt stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)