Den ideologiska styrningen av skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Herman Wetterlund; Amanda Amner; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den ideologiska präglingen av de tre senasteläroplanerna för gymnasieskolan har sett ut. Metoden som används är textanalys, där begrepp somsituationskontext används för att beskriva tiden för texternas tillkomst och textuell- ochinterpersonell struktur används för att beskriva textens struktur och innehåll. Den interpersonellastrukturen ställs sedan emot idealtyper som har konstruerats för ideologierna liberalism ochsocialism.Motivet bakom valet av de två ideologier finner sitt stöd i begrepp som går att återfinna iläroplanerna som signalerar en ideologisk innebörd, spårbara till de båda ideologierna.Kopplingen till en specifik ideologi är dock inte konstant över tid, utan vi finner ett mersocialistiskt inflytande i läroplanen vara gällande under 1970-talet och en mer liberal riktning förde som tillkommit under 1990- och 010-talen. Utöver idealtyperna undersöks ävenpartiprogrammen från socialdemokraterna, folkpartiet och moderaterna och sätts i kontext tillläroplanerna.Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan vad som återfinns i läroplanernaoch de båda idealtyperna. Den visar även att det i samtliga läroplaner går finna formuleringar ellerresonemang som går att koppla till socialdemokraternas, folkpartiets eller moderraternaspartiprogram.Förutom analysen ger uppsatsen dessutom en historisk bild av hur gymnasieskolan förändrats ioch med de reformer som genomförts under de senaste 50 åren i Sverige.Vad som varit av betydelse för oss som blivande lärare i arbetsprocessen är framföralltkunskapen om hur det politiska klimatet påverkar skolan och hur den situationen har sett ut underen längre period. Vi har även fått en insikt om vad lärarrollen i praktiken innebär, särskilt ikoppling till skolans värdegrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)