SMS, en lösning på Apotekets väntetider? : Kan ett informationslogistiskt synsätt vara en bas för effektivisering?

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: I dagsläget förekommer långa väntetider på Apoteket i samband med recepthantering. I början av detta arbete var det våra egna erfarenheter och värderingar som väckte vårt intresse för detta ämne. Receptbelagda läkemedel utgör ungefär tre fjärdedelar av Apotekets försäljning. Storleken på försäljningsmarginalen för dessa varor den så kallade handelsmarginalen bestämmer Apoteket utifrån marknadsmässiga principer. Apoteket har för avsikt att korta ner väntetiderna till max 5 minuter inom tre år. Dessutom ska de utöka sina öppettider på de Apotek som är befintliga idag. Apotekets mål är att öka antalet Apotek från 870 till 1000. I vår undersökning märkte vi att kunderna vi mötte anpassar sina besök till tidpunkter då de vet att kötiden är kort och kunden undviker dessutom de Apotek som de vet har högre belastning. I vår enkätundersökning beräknar vi att svarsbortfallet har uppgått till 7 %. En-kätundersökningen vi utförde har legat som grund till vårt arbete. Vi har anpassat bland annat vår SMS-lösning på Apotekets långa väntetider efter att ha un-dersökt en målgrupp i åldern 16-74 år via Statistiska Centralbyråns (SCB) databas. Dessut-om de svar vi fått fram efter andra undersökningar som utförts av SCB. I ett debattinlägg i Svenska Dagbladet från den 8:e juli 2005 påpekar Apotekets VD Stefan Carlsson att Apo-teket skall ta krafttag för att minska väntetiderna. I ett allt mer växande samhälle där nästan var och varannan har en mobiltelefon ökar även tjänsterna via SMS (Short Message Service). Våra informationslogistiska lösning bygger bland annt på sms-funktionen. Innerst inne visste vi att vi skulle få medhåll från våra respondenter. Vår undersökning vi-sade att det var ett väldigt stort antal som ansåg att väntetiderna var för långa i allmänhet, och denna stora siffra var inget vi hade räknat med. Vilket skapade ett större intresse för vårt arbete. Att hantera information, att ägna sig åt informationslogistik är i grunden inget nytt. Det är snarare en vidareutveckling av det som varit en central uppgift i de flesta verksamheter. I många fall är effektiv informationslogistik direkt avgörande för verksamhetens existens och förmåga att konkurrera på en global marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)