Planering och styrning – med fokus på daglig styrning

Detta är en M1-uppsats från KTH/Tillämpad maskinteknik (KTH Södertälje)

Sammanfattning: Examensarbetet har inneburit iterationer för att ta reda på hur sektionen Research & Development, Truck layout (RTL) på Scania kan förbättra planering och styrning för att säkra hög leveransprecision. RTL består av sju grupper som arbetar med chassiutveckling. Fler av grupperna på sektionen har börjat resan mot ett agilt arbetssätt för att öka sin flexibilitet och säkra sina leveranser. Det agila arbetssättet visar sig ha en positiv inverkan på leveranssäkerheten hos de grupper som lyckats med implementeringen. Inledningsvis observerades den dagliga styrningen, en gång hos varje grupp. För att ta reda på mer om gruppernas olika förutsättningar intervjuades respektive gruppchef. Fler av grupperna besöktes igen för att komplettera data om nuläget. En enkät skickades ut till medarbetarna på sektionen, svarsfrekvensen blev drygt 70 % och det konstateras att majoriteten svarade positivt i frågor om hur det är att arbeta i sin grupp. Däremot var de inte lika positiva kring hur stor nytta den dagliga styrningen bidrar med. En sprintplanering följdes hos den grupp som kommit längst med att arbeta agilt för att se hur planering av en fyra veckors sprint går till. Intervjuer hölls med sakkunniga för att få reda på mer om agilt arbete samt daglig styrning. Daglig styrning är ett av de forum som finns för planering och styrning, efter att ha studerat daglig styrning, sprintplanering samt teorier om agilt arbetssätt valde vi att fokusera examensarbetet på att optimera den dagliga styrningen. Utifrån observationer, intervjuer och teori kring agilt arbete samt daglig styrning användes kvalitetsverktyg. Utifrån två områden som kvalitetsverktygen resulterade i upptäcktes förbättringspotential för den dagliga styrningen. Syftet med daglig styrning måste klargöras samt regelbundet diskuteras hos samtliga grupper på RTL. De behöver även arbeta med fokus och hålla sig till sådant som är relevant för den dagliga styrningen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)