”Det kommer bli mer organiserat” En kvalitativ studie om förskollärares och föräldrars syn på undervisningsbegreppet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka och jämföra vad begreppet undervisning innebär för föräldrar och förskollärare. Detta ligger i tiden eftersom förskolan får en ny läroplan som träder i kraft 1 juli 2019. Genom en kvalitativ intervjustudie har fem förskollärare och fem föräldrar intervjuats. Som teoretisk utgångspunkt används de didaktiska frågorna, didaktisk kompetens, flerstämmig didaktik, flerstämmig didaktisk modellering och fenomenologins livsvärldsbegrepp. Resultatet av den här studien visade att förskollärarna ansåg att de flesta situationer gick att göra till undervisning. Förskollärarna menade att undervisning är något som redan tillämpades i verksamheten. Det som kännetecknade undervisning för förskollärarna var att det skulle finnas ett syfte och ett mål bakom undervisningen. För föräldrarna innebar undervisning en situation som var målinriktad. Bland föräldrarna var det olika synpunkter för vad undervisning var och när det skedde. En variation som visade att undervisning kunde ske hela dagen till att undervisning inte alls skedde i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)