Entreprenörskapets konstruktion - en kvalitativ studie ur aktörernas egen synvinkel

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Studien omfattade kvalitativa intervjuer av en heterogen grupp entreprenörer. Utifrån teorier kring ämnet entreprenörskap och konstruktionism har vi analyserat vårt empiriska material med fokus på vårt syfte; att skapa förståelse för entreprenörskapet utifrån aktörens egen synvinkel och, genom denna förståelse, behandla dess subjektivitet, sammanhang och omgivningens betydelse. Det framgår att respondenterna beskriver sitt entreprenörskap på ett likartat sätt. Vi hävdar att detta beror på att omgivningens bild av entreprenören har influerat våra aktörer. Betydelsen de lägger i begreppet är främst inriktad på egenskaper såsom drivkraftig, modig, initiativrik och innovativ. Dessa är återkommande och ges ofta som en förklaring till deras agerande och en försäkran om att sättet de agerade på bygger på deras personlighet. Vi har skapat förståelse för hur våra respondenterna betraktar sitt entreprenörskap och sett ett mönster där omgivningens konstruktion av begreppet speglar aktörernas tolkningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)