Är hållbarhet viktigare än försäljning? : En kvalitativ studie om varför företag väljer att avstå från Black Friday

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Amy Berglund; Julia Lindgren; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Världens befolkning fortsätter att öka vilket även resulterar i konsumtionsökning. Samhällets ekonomi har även visat sig inte längre vara hållbar eftersom det endast fokuserar på att utvinna resurser, producera och konsumera för att till slut bara bli kvitt avfallet. Trots det fortsätter företagen att driva kampanjer som ökar konsumtionen hos konsumenterna och Black Friday anses vara den största försäljningsdagen runt om i världen. Det finns däremot krafter som vill minska denna konsumtionsökning, bland annat FN som har upprättat globala mål och regeringen som talar för att den linjära ekonomin istället ska bli en cirkulär ekonomi som syftar till att avfallen återförenas med naturen eller behålls i samhällets kretslopp. White Monday är en organisation som arbetar för cirkulär ekonomi och vill minska all onödig konsumtion och på senare tid har alltfler företag valt att gå med och stötta detta initiativ istället för att medverka vid Black Friday. Konsumtionen samt Black Friday fortsätter att växa samtidigt som vi kan se att fler företag väljer att avstå, vilket leder oss till vår problemformulering: Varför väljer företag att avstå från Black Friday som anses vara den största försäljningsdagen? Syftet med denna studie är att bidra med insikter och öka förståelsen om varför företag aktivt väljer att inte delta på den kommersiella högtidsdagen Black Frida. Bland insikterna studien bör generera, hoppas vi kunna identifiera vilka möjligheter som företagen ser med sina motreaktioner. Förhoppningen är att företag och organisationer som idag deltar i Black Friday ska få en bättre förståelse kring varför andra företag väljer att avstå, för att själva våga ta steget att inte delta och istället börja agera mer hållbart. Samt att även konsumenter ska förstå varför företagen avstår Black Friday. För att undersöka detta och för att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt att studera sällanköpshandel och endast fenomenet Black Friday. Vi har genomfört sex stycken kvalitativa intervjuer med olika företag, varav tre företag som medverkar i White Monday och tre företag som valt att avstå från Black Friday. Hälften av samtliga företag har även en gång i tiden medverkat vid Black Friday vilket vi finner av vikt att ha med i vår studie för att kunna identifiera om det finns några likheter eller skillnader mellan hur företaget tänker kring sitt avståndstagande. Genom att använda oss av ett abduktivt angreppssätt har vi under arbetets gång pendlat mellan både teori och empiri för att kunna skapa en förståelse istället för en förklaring till varför företagen väljer att avstå. Resultatet av studien visar att de företag som aldrig medverkat vid Black Friday inte har varit med eftersom det inte stämmer överens med deras affärsmodell och vad företaget i fråga har för ståndpunkter, de tycker att Black Friday endast uppmanar till konsumtionshets och det är inget de varken vill eller kan stå bakom. De företagen som en gång medverkat gjorde det till en början för att alla andra företag gjorde det men har även de sedan känt att det inte är vad de egentligen heller vill, dels för att det inte passar deras affärsmodell, inte är varumärkesbyggande, kostnaden att medverka är för hög och att det bidrar till konsumtionshets. Samtliga respondentföretag strävar efter att istället arbeta med långsiktighet i sin affärsmodell och med de produkter de säljer. De förknippar Black Friday med kortsiktighet och att konsumenter köper produkter som de kanske egentligen inte behöver på grund av den stressiga situationen. Istället vill företagen se en eftertänksamhet hos konsumenterna när de köper en produkt och att det ska finnas ett behov bakom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)