Tal i bråkform: Del av en helhet.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för elever. Elevers olika sätt att lösa uppgifter är något lärare behöver vara medvetna om för att skräddarsy sin undervisning på ett givande sätt för eleverna. Elevernas förmågor synliggörs baserat på vilka strategier de väljer att använda, vilka förkunskaper de har och vad de har för mental representation. För att få reda på hur elever löser uppgifter med tal i bråkform och hur vi kan förklara deras förmåga i att lösa uppgifter har 58 elever i årkurs sex från tre olika klasser i en skola deltagit i en undersökning där enkäter och intervjuer har varit studiens instrument. Genom enkäterna besvaras min första frågeställning och genom både enkät och intervju besvaras min andra frågeställning. Resultaten av enkäterna och intervjuerna visar att majoriteten av eleverna trots sin årskurs och den undervisning de har fått inte behärskar de kunskaper som krävs för att förstå delarnas och helheternas betydelse. Forskning lyfter begreppen konceptuell och procedurell kunskap som har visat stor betydelse för undersökningen genom att till viss del förklara elevers förmågor och svårigheter i att lösa uppgifter med tal i bråkform.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)