Förändringen av den likvärdiga skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Det svenska skolsystemet har genomgått stora förändringar de senaste två decennierna. Som flera av de andra välfärdstjänsterna har skolmarknaden blivit influerad av marknadsprinciper som fri valfrihet och konkurrensutsättning av organisationer för att uppnå ökad kostnadseffektivitet och kvalitetssäkring. Det har upp till det även införts nytt betygssystem samt en stor omorganisering från statlig till kommunal styrning av skolan. Denna studie undersöker hur likvärdigheten med svenska skolan har förändrats mellan åren 1998-2014 med fokus på betygspridning inom kommunerna. Med en statistisk tillvägagångssätt undersöker denna studie hur förändringar i andelen friskolor påverkat förändringen i den genomsnittliga betygsspridningen i kommunerna. Studien finner att en ökning i andelen friskolor inte har någon påverkan på förändringen i betygsspridningen i kommunen även om det finns en svag positiv korrelation som inte kan förklaras med bakomliggande förhållanden. Detta samband är dock för svagt för att kunna bevisas. Därför efterfrågas mer avancerade mätmetoder och modeller för att avgöra frågan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)