En Buzzadors bekännelser : En kvalitativ studie av word of mouth ur utövarens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Traditionell marknadsföring och reklam i tidningar och på TV minskar, medan tilltron till word of mouth som informationskälla har ökat. Forskare har gjort en differentiering mellan så kallad organisk och konstruerad word of mouth där skillnaden ligger i att den förstnämnda uppstår naturligt ur en positiv upplevelse, medan den senare varianten sker som ett resultat av ett ekonomiskt utbyte med en tredje part. Det största företaget i Sverige som använder sig av konstruerad word of mouth som marknadsföringsstrategi är det webbaserade företaget Buzzador. Få studier har gjorts gällande word of mouth ur den utövande individens perspektiv. Syftet med denna studie är således att kvalitativt intervjua privatpersoner som är medlemmar på Buzzador för att undersöka deras upplevelser av tjänsten och uppkomsten av eventuella dilemman rörande deltagandet i konstruerad word of mouth. Detta undersöks med hjälp av teorier och tidigare forskning kring word of mouth, tvågstegshypotesen och diffusionsteorin. Resultatet av denna undersökning visar att upplevelserna inte är helt samstämmiga då engemangsnivån och viljan att buzza om produkter och tjänster hos medlemmarna skiljer sig. Somliga upplever det ansträngande och tvångsmässigt medan andra buzzar engagerat. I de fall där buzzningar sker tvångsmässigt är förekommande att Buzzadoren varken bearbetar budskapet de fått från Buzzador eller sprider det vidare nämnvärt. Således är det inte möjligt att placera in samtliga medlemmar inom teorin för opinionsledare. Då den starkaste motivationsfaktorn är att medlemskapet ger nya produkter gratis gör det också tveksamt om samtliga medlemmar kan klassas som early adopters. Ett identifierat dilemma är att det i somliga fall är svårt att kategorisera den word of mouth vilken Buzzadors medlemmar genererar som endast konstruerad. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)