Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. Forskning har också visat att det är svårt att lära sig bråk, trots det är det viktigt att lära sig att räkna med bråk inför vidare studier i matematik. I den här studien genomförs en kvalitativ innehållsanalys av matematikböcker för årskurs fyra och fem från två olika förlag. De böcker som valts ut tillhör de mest beställda böckerna i ett storstadsområde i Sverige år 2017. Läroböckerna analyseras i enlighet med Hellspong och Ledins (1997) modell för brukstextanalys, vilken fokuserar på textens tre grundstrukturer; textuell struktur, relationell struktur och ideationell struktur. Analysen av det matematiska innehållet tar sin utgångspunkt i relevant forskning om bråk. Resultatet visar att läroböckerna kopplar innehållet till vardagen, men på olika vis beroende på årskurs, men också beroende på vilket förlag boken tillhör. Att kopplingen sker på olika vis kan få olika konsekvenser för det lärande som kan uppstå, då uppgifterna kopplas till vardagen kan eleverna uppleva meningsfullhet. Resultatet visar också att modeller (areamodell, linjär modell och antalsmodell) används i relativt hög utsträckning för att konkretisera bråk, hur de varieras beror på årskurs och vilket förlag de tillhör. Det visade sig vara relativt vanligt att en modell dominerar, vilket kan leda till att lärandet blir smalt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)