Läs- och skrivsvårigheter l dyslexi hos vuxna. Omfattning - konsekvenser - lösningar

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Linda Hansson; [2001]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Avsikten med detta arbete var att studera och belysa den problematik som läs- och skrivsvårigheter/dyslexi medför i vuxen ålder, med fokus på problematikens omfattning, svårigheter, emotionella och praktiska konsekvenser samt på hur väl utbud av och tillgång till rättigheter och kompensatoriska hjälpmedel överrensstämmer med varandra. Studien genomfördes via djupintervjuer av åtta vuxna individer med etablerade läs- och skrivsvårigheter. Intervjuerna bandades, transkriberades och analyserades via narrativ strukturering utifrån ett subjektivt perspektiv. Av studien framkom att svårigheterna främst präglades av genanta felstavningar, en ful handstil och en långsam läsning, där förståelsen ofta gick förlorad. Det vardagliga livet påverkades avsevärt av individernas läs- och skrivsvårigheter, då vårt samhälle är uppbyggt kring det skrivna språket. Vidare framkom att läs- och skrivsvårigheterna utgjort ett hinder för individerna att utvecklas efter sina begåvningsmässiga förmågor samt för att nå önskade mål. Läs- och skrivsvårigheterna visade sig även ha haft en negativ inverkan på såväl självförtroende som personlighet med bland annat undvikandebeteenden som följd. Skoltiden beskrevs som plågsam, då individerna, mestadels på grund av omgivningens okunskap om och intolerans inför deras svårigheter, blivit missförstådda och behandlats som mindre begåvade. Idag förekommer det en stor diskrepans mellan utbud av och tillgång till rättigheter och kompensatorisk hjälp. Än idag har vårt samhälle inte lyckats anpassa sig till individer med läs- och skrivsvårigheter så att de på lika villkor kan delta i vårt demokratiska samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)