"Jag önskar att de såg på mig som viktig också"- en studie om samverkan mellan förskola och invandrade fäder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Johanna Kratzer; [2011]

Nyckelord: förskola; inavandrade fäder; pedagoger; samverkan;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt pedagogerna i förskolan har gentemot invandrade fäder samt vilka erfarenheter invandrade fäder har av mötet med förskolan. Examensarbetet är grundat på kvalitativa metoder. Empirin består av semistrukturerade intervjuer med invandrade fäder samt fokusgrupper med pedagoger. I litteraturgenomgången presenteras systemteori som ger redskap i förståelsen för samspelsmönster med andra människor, Läroplanen för förskolan samt litteratur om samverkan, förhållningssätt och faderskap. I empirin framkommer att det finns en komplexitet i att få till en god och produktiv samverkan mellan pedagog och invandrad far. Detta trots att de informanter som intervjuats, både fäder och pedagoger, efterfrågar en bättre samverkan. Under analysen av mitt material har det framkommit att pedagogerna i båda arbetslagen generellt sett tycks ha två olika förhållningssätt till svårigheterna. Ena arbetslaget tror problemet ligger hos fäderna och det andra ser mer till pedagogerna själva och deras arbetsmetoder. En slutsats är att pedagogernas förhållningssätt påverkar kvalitén i samverkan med de invandrade fäderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)