En bloggares bekännelser – en konsumenträttslig granskning av marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering vid betalt samarbete med bloggare

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: I takt med att internet ges mer utrymme i gemene mans vardag, utvecklas nya sätt för människor att kommunicera med varandra samt att påverka samhället. Det sociala mediet bloggar har vuxit i popularitet och närmare hälften av alla internetanvändare läser bloggar regelbundet. Genom att utnyttja sin yttrandefrihet kan människor yttra sig i många skilda ämnen. Det har även blivit vanligt att bloggare skriver om olika varumärken eller produkter. Samtidigt har olika företag insett att ett positivt omnämnande på en av de större bloggarna kan påverka försäljningen av företagets produkter. Därför har det blivit vanligt att företag etablerar någon typ av avtalsförhållande med bloggare för att, i utbyte mot ersättning i form av exempelvis pengar eller gratisprodukter, erhålla ett positivt omnämnande på bloggen. Denna uppsats har undersökt vad som gäller när bloggande personer skriver om produkter på internet – när ska det anses falla in under personens yttrandefrihet och när ska det bedömas som marknadsföring? Skiljelinjen brukar dras vid information som har ett kommersiellt syfte, med vilket menas att informationen ska avse att öka försäljningen. Ifall ett kommersiellt syfte föreligger, begränsas yttrandefriheten av marknadsföringslagstiftningen. Av betydelse kan även vara huruvida det föreligger någon form av exempelvis uppdragsförhållande eller sponsorförhållande mellan bloggaren och företaget som marknadsförs. Oavsett om detta förhållande är uttryckligt eller tyst, bör kraven på reklamidentifiering vara strängare då marknadsföringen sker i en persons privata blogg, omgärdad av egenförfattade redaktionella texter. Konsumenter är berättigade att få all nödvändig information när dessa träffas av marknadsföringsmeddelanden, varför kraven på reklamidentifiering bör vara högre ställda då det föreligger en viss typ av avtalsförhållande mellan bloggaren och företagaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)