Förskolans möte med nyanlända familjer : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att introducera nyanlända familjer i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver kommunikation med nyanlända familjer vid introduktion på förskolan med förankring i det sociokulturella perspektivet och det interkulturella perspektivet. Studien har en kvalitativ ansats och använder semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där fem förskollärare från två förskolor har intervjuats.  Det empiriska materialet analyseras genom att sortera, reducera, och tematisera insamlade data för att få fram resultatet. Framträdande i studiens resultat var att förskollärarna använde sig av multimodala uttrycksformer som kombinerade olika slags kommunikativa verktyg i kommunikationen med nyanlända barn när det verbala språket inte räckte till. Ur ett sociokulturellt perspektiv är kommunikation och språk viktiga verktyg för att kunna inkludera nyanlända barn och göra dem delaktiga i introduktionen. Det som framkom som mest centralt i resultatet var att trygghet ansågs som grundläggande för en god kommunikation mellan förskollärare och nyanlända familjer. Barnets modersmål visades som betydelsefull för att skapa trygghet hos nyanlända barn och dess vårdnadshavare. Resultatet visade även att mottagandet av nyanlända familjer var utmanande på grund av språkliga och kulturella barriärer samt förskollärarnas behov av kunskap om det interkulturella uppdraget. För att kunna möta dessa utmaningar krävs att förskollärare kontinuerligt reflekterar över sitt interkulturella förhållningssätt där öppenhet, respekt och medvetenhet utgör centrala beståndsdelar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)