Att använda lekförmågan i lekvärlden – en kvalitativ studie om att inta barns perspektiv och synliggöra några förskolebarns utrymme och möjligheter i förskolans fria lek

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Föreliggande studie har fokuserat på verksamhetens fria lek, såväl inomhus som utomhus. Genomobservationer och intervjuer på en förskoleavdelning har barns utrymme och möjlighet att användalekförmågan som redskap för meningsskapande lärande undersökts. Interaktionen i leken harobserverats för att synliggöra barns förmåga att överskrida och transformera positioner samt synliggörahur barns språk kommer till uttryck i deras lekvärld. Genom intervjuer skapas fördjupad förståelse ochkunskap kring barnens lekvärld, sett ur barns perspektiv. Studien visar hur barnen på den här förskolanfår utrymme och möjlighet att uttrycka sin lekförmåga för att använda språk, inta och leva ut positionersamt tillämpa sin föreställningsförmåga. Men också hur eventuella hinder påverkar eller hindrar dennaanvändning av lekförmågan. Det framkommer vidare att utrymmet är en avgörande faktor för attbarnen ska kunna använda sin lekförmåga och träda in i flödeslek. Dock visade resultatet att flödeslekinte flödar så rikt som önskat på denna specifika plats. Materialet har analyserats utifrån Vygotskijskulturhistoriska teori samt en rosa pedagogik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)