Sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som motsätter sig behandling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Att en patient motsätter sig behandling kan vara av religiösa, etiska eller moraliska skäl. Eftersom sjuksköterskans huvuduppgifter i sitt arbete är att främja hälsa, förebygga sjukdom, återställa hälsa samt att lindra lidande så är det av intresse att undersöka sjuksköterskans upplevelse av att vårda patienter som motsätter sig behandling. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som motsätter sig behandling. Metod: En allmän litteraturstudie med induktiv ansats genomfördes och fyra kategorier framkom. Resultat: Resultatet visar att sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter som motsätter sig behandling innebär att: ha en god relation med patienten, respektera patientens autonomi, argumentera för patientens behandling, samt känna emotionell påverkan av patientens beslut. Det visade sig att en god relation mellan patient och sjuksköterska var viktigt när patienten motsätter sig behandling. Sjuksköterskor respekterade patienters autonomi även om de ibland försökte argumentera för att patienter skulle ta emot behandling. Sjuksköterskor kunde uppleva starka känslor som maktlöshet, frustration och ilska när patienten motsatte sig behandling. Konklusion: Studien visade att relationen mellan sjuksköterskan och patienten var viktigt i vårdandet av patienter som motsätter sig behandling. Sjuksköterskorna var noga med att respektera patientens autonomi. Ville inte patienten ta emot behandling försökte sjuksköterskan att få patienten att ta emot behandling. Fungerade inte detta kunde starka känslor upplevas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)