Utveckling av negation i bisats En jämförelse mellan barn med språkstörning och barn med typisk språkutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Evelina Forsberg Svensson; [2008]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Negationens placering i bisats är en komplex satsstruktur som tillägnas sent i svenska språket. Komplexa grammatiska strukturer är ett sårbart område för barn med språkstörning. I studien undersöks om eftersägningsmeningar med negation i bisats kan identifiera språkstörning hos svenska barn i 5- respektive l 0-årsåldern. I studien ingår totalt 90 barn, 41 barn med specifik språkstörning och 49 barn med typisk språkutveckling, där varje grupp delats in i två åldersgrupper: 5 respektive l O år. Materialet består av svar på 9 eftersägningsmeningar med negerade bisatser som analyseras med hjälp av en stadiemodell för utvecklingen av negation i bisats (Håkansson 1998). Resultaten i studien visar att barn med språkstörning klarar att placera negationen korrekt i bisats i mindre omfattning än jämnåriga barn med typisk språkutveckling. Resultaten diskuteras mot bakgrund av två teorier om språkutveckling: den generativistiska och den konstruktivistiska

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)