Aggressiv marknadsföring - Trakasserier, tvång eller otillbörlig påverkan (annat aggressivt påtryckningsmedel)?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Marknadsföring är vanligt förekommande i dagens samhälle och marknadsföringsrätten är central när det gäller att avgöra om marknadsföringen är lagligt utformad. All marknadsföring är ägnad att påverka en eventuell konsument till att fatta ett affärsbeslut. Aggressiv marknadsföring har genom alla tider ansetts otillbörlig i Sverige. Till följd av att direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder implementerades i svensk rätt, infördes en specifik bestämmelse mot aggressiv marknadsföring i marknadsföringslagen (MFL). Detta skedde i form av ett förbud i 7 § MFL och bestämmelsen omfattar aggressiva beteenden såsom trakasserier, tvång, fysiskt våld, hot eller annat aggressivt påtryckningsmedel. Marknadsföring anses otillbörlig om den ”i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”. Sverige kritiserades dock för att inte korrekt implementerat artikel 9 i ovan nämnda direktiv. En ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring skedde därför i mars år 2016 genom att en tilläggsparagraf (7 a §) infördes för att förtydliga vad som avses med aggressiv marknadsföring i 7 § MFL. I 7 a § MFL anges också de omständigheter som kan vara av betydelse vid tillämpningen av 7 § MFL. Syftet med uppsatsen är att utreda innebörden av aggressiv marknadsföring enligt MFL samt undersöka hur den gällande bestämmelsen behandlats i praxis. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna kommer dels en rättsdogmatisk metod, dels en EU-rättslig metod att tillämpas på det utvalda materialet. Bestämmelserna i 7 § och 7 a § MFL kommer att tolkas i ljuset av artikel 8 och 9 i direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Vidare kommer begreppen trakasserier, tvång och otillbörlig påverkan att utredas. Uppsatsen kommer även att behandla de aggressiva metoder som stadgas i svarta listan. Marknadsdomstolens praxis kommer vidare att analyseras för att försöka utreda hur förbudet mot aggressiv marknadsföring har tillämpats i svensk rättspraxis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)