Dokumentation som pedagogiskt verktyg i förskolan - en studie kring arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg är i och med den reviderade läroplanen förförskolan ett omdebatterat ämne i förskolans verksamhet. Följande studie belyser därför hurdokumentation kan utgöra ett pedagogiskt redskap för barns utveckling och lärande iförskolan. Undersökningen har utförts på småbarnsavdelningar där verksamheten vänder sigtill barn mellan ett och tre år. Vår uppfattning är att de allra yngsta barnen i förskolan ärunderrepresenterade i den kurslitteratur som har behandlats under vår utbildning. Medföljande undersökning vill vi därför synliggöra arbetet med de yngsta barnen i förskolan.Studiens övergripande syfte är i och med detta att studera hur arbetet med pedagogiskdokumentation kan gå till på småbarnsavdelningar samt vilka möjligheter till utveckling ochlärande arbetet med pedagogisk dokumentation kan ge. Studien är av kvalitativ art ochintervjuer av förskollärare och observationer i förskolans verksamhet har använts som metodför att samla in material till undersökningen. Det resultat vi fått fram visar på att förskollärareser vissa hinder i arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar även om deöverlag tycks ha en positiv inställning och ser det som ett användbart redskap.Reflektionsarbetet ses som något väsentligt i dokumentationsprocessen, även synliggörandetav dokumentationen verkar vara viktigt. Barns delaktighet ses som något självklart idokumentationsarbetet men förskollärarna säger sig brista i denna aspekt och anger tid, barnsspråkutveckling och sitt egna förhållningssätt som anledningar till detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)