“Bildstödet är ovärderligt” : Digitala verktyg i ämnet Svenska som andraspråk
Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att få en inblick i vilka fördelar och nackdelar det finns med att använda digitala verktyg i undervisningen i ämnet svenska som andraspråk, gynnar det elevernas lärande? Jag vill också undersöka vilka digitala verktyg som vanligtvis används i den dagliga undervisningen. För att undersöka detta har jag utformat en enkät med både öppna och slutna frågor till lärare som arbetar i ämnet svenska som andraspråk i årskurs F-3. Enkäten skickades ut i två olika Facebookgrupper, samt till skolor runt om i Sverige. Resultatet visar att de flesta deltagare i denna undersökning anser att digitala verktyg är till fördel för elevernas lärande. Det finns både för- och nackdelar men fördelarna väger över. Elevernas motivation ökar och det är lättare att skapa en individualiserad undervisning. Vilka verktyg som används varierar men det vanligaste är Ipad, dator, projektor och Chromebooks.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)