Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett interkulturellt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att främja barns flerspråkighet i förskolan. Studien använder en kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra deltagande förskollärare. Resultat visar att det finns utmaningar i arbetet med flerspråkighet och att förskollärarna använder sig av olika hjälpmedel för att utveckla arbetet med flerspråkighet i förskolans verksamhet. I resultatet framkommer även translanguaging som ett arbetssätt för att främja barnens flerspråkighet och att det finns skillnader på förskollärarnas inställningar till flerspråkighet beroende på om förskolläraren är etnisk svensk eller inte och om förskollärarna är enspråkiga eller flerspråkiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)