Svenska lärosätens hantering av internationella rankingar

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Förändrade förutsättningar och en utveckling mot mer mål- och resultatstyr- ning av utbildning och forskning har gjort internationella rankingar intressan- ta som verktyg för att mäta och jämföra högre utbildning och forskning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svenska lärosäten hanterar internationella rankingar. En webbenkät har skickats till rektorerna vid de svenska lärosätena och det empiriska materialet har sedan analyseras med begreppen ranking som representation och ranking som realitet. En klassificering av de svenska lärosä- tena utifrån ranking, storlek och typ visar på skillnader mellan lärosätena och klassificeringen är användbar i analysen. Rektorerna anser att rankingarnas re- presentation har låg validitet men samtidigt bedömer de att representationen har betydelse för deras lärosäten, vilket blir en motsägelsefull situation. Rekto- rerna uppfattar att aktörer i omvärlden använder rankingarna. På det sättet får idén om ranking betydelse för lärosätena och rankingarna blir också en realitet som bedöms ha betydelse för den externt orienterade verksamheten. Lärosäte- nas hantering av rankingarna ger betydelse till idén om ranking, detta kan på- verka lärosätet indirekt. När idén om ranking ges betydelse kan lärosätet på- verkas på ett sätt som ändrar rankingens representation av lärosätet, det upp- står då en loopingeffekt. Undersökningens resultat ökar förståelsen för hur utbildning styrs och hur mål- och resultatstyrning av utbildning påverkar den verksamhet som mäts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)