Barn och produktplacering på Youtube

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Studien undersöker de effekter som dold produktplacering på Youtube har på unga tittare. För att kunna studera de eventuella effekterna har studien genomförts som en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har ägt rum med personer mellan 12 - 15 år samt med deras föräldrar. Intervjuerna genomfördes för att få information och förståelse kring hur unga personer upplever den dolda produktplaceringen på Youtube. Studiens vill ta reda på attityder kring produktplacering och hur de identifierar produktplacering på Youtube. Den dolda produktplaceringen påverkar barns köpbeteende samt köpbeslut. Eftersom den största delen av besökarna på Youtube är unga personer påverkas de av den produktplacering de ser. För att kunna besvara studiens frågeställningar har studien granskat teorier kring köpbeteende, köpbeslut, produktplacering samt produktplaceringens påverkan på barn. Teorierna har sedan jämförts och analyserats med resultaten från de semistrukturerade intervjuerna. Resultaten visade att barn har svårt att identifiera produktplacering på Youtube och därmed får sitt köpbeteende påverkat. Unga personer köper det de ser på Youtube och kan därmed känna sig lurade om de förhoppningar som produktplaceringen har gett dem inte upplevs som uppnådda. Slutsatserna som studien drar är att barn som inte kan identifiera reklam på Youtube får sina köpbeslut och köplust påverkat av olika faktorer. De vill efterlikna sina idoler, köpa produkterna som visas på Youtube för att vara med i det sociala sammanhanget de tillhör. Detta gör dem utan att tänka på konsekvenserna av sina köp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)