Att skapa intresse för matematik : År 2-elevers tankar om hur matematik blir ett glädjeämne

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Sofie Thorsell; [2011]

Nyckelord: matematik; motivation; intresse; skola;

Sammanfattning: Enligt undersökningar som exempelvis TIMSS 2007, NU 03 och PISA 2009 sjunker elevers resultat i ämnet matematik.Då goda resultat har ett tydligt samband med positiva emotioner gentemot ämnet, är det viktigt att skapa intresse ochglädje för att elevernas resultat ska förbättras. Denna uppsats handlar om vilka faktorer i matematikundervisningensom skapar intresse hos eleverna gentemot matematikämnet. Uppsatsen behandlar innebörden av matematisk kunskap, vad litteratur säger om att skapa motivation i klassrummetoch vad tidigare forskning har funnit vad gäller att skapa intresse och lust hos eleverna. En egen studie har ocksågenomförts där år 2-elevers tankar om hur matematiken blir ett glädjeämne har framförts genom fokusgrupper. Detresultat som nåtts genom undersökningen stämmer väl överrens med tidigare forskning och de faktorer somframförts som viktiga kan delas in i fyra teman: förmågor hos eleven, undervisningens utformning, arbetsmiljön samtlärarens egenskaper. De förmågor som eleven ska utveckla för att matematiken ska anses som intressant och rolig ärförståelse och tilltro till den egna förmågan. Undervisningen ska vara utmanande, varierande, ha roliga exempel ochintressant innehåll, ibland vara valfri, innehålla färg och form samt tillåta att eleverna lär sig något nytt. Arbetsmiljönska präglas av arbetsro och goda vänner. Läraren ska vara duktig på matematik, förklara bra, vara förberedd, gå påutbildningar, ge ärligt beröm till eleverna, variera, nivåanpassa samt tillåta valfritt arbete. En slutsats som kan dras genom denna uppsats är att läraren har en nyckelroll vad gäller att skapa intresse och glädjeför ämnet. Det är denne som har kontroll över huruvida hänsyn tas till de faktorer som väcker glädje och intresse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)