The Shift Towards Flexible Workplaces

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den här studien ämnar att undersöka relationen mellan ett varumärkes attraktionskraft och ett arbetsgivarvarumärkes individuella dimensioner - specifikt gällande möjligheten för potentiella arbetstagare att arbeta flexibelt; helt, eller delvis på distans. Covid-19 har dramatiskt förändrat människors liv världen över, därför är målet att observera hur den här ändringen har påverkat hur studenter ser enskilda dimensioner av arbetsgivarvarumärkning som attraktiva, specifikt gällande balans i arbetslivet i relation till flexibla arbetssätt på distans. Detta mäts genom en enkätstudie som använder en arbetsgivarvarumärkningsskala med fem objekt för våra oberoende variabler, och varumärkesattraktivitet som vår beroende variabel. Resultaten analyserades genom multipel regressionsanalys för att undersöka individuella arbetsgivarvarumärkesattributers påverkan av ett varumärkes attraktivitet. Resultaten visade att vår oberoende variabel - Compensation and Benefits - var det enda objektet som tydligt påverkade ett varumärkes attraktionskraft. Resultatet från vårt urval visade att instrumentella attributer hade mer påverkan på ett varumärkes attraktionskraft än symboliska attributer. Vi kunde därför dra slutsatsen att attityder gällande ett arbetsgivarvarumärke har ändrats, och att möjligheten att arbeta på distans har blivit mindre prioriterad. Studiens resultat bidrar till fältet Strategisk Kommunikation genom att belysa olika organisatoriska attributer som kan vara av intresse när man utför externt kommunikationsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)