Kalmarflyg, din lokala prispressare till Stockholm :  En Fallstudie om Kalmarflyg som varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa en djupare förståelse av varumärkesuppbyggande av varumärket Kalmarflyg samt lyfta fram kundernas syn på Kalmarflyg. Våra frågeställningar är: -          Vilken identitet har Kalmarflyg? -          Vilka egenskaper kan vi identifiera i varumärket Kalmarflyg med hjälp av Kapferers tre varumärkesuppbyggande modeller? -          Hur ser kunderna på varumärket Kalmarflyg? Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod och kontrasterat denna med en kvantitativ metod. Den kvalitativa metoden består av två intervjuer medan i den kvantitativa metoden återfinns kundernas röster i from av statistisk säkerställd data från Svenskt Kvalitetsindex (SKI): ”Rapport Sverigeflyg 2009 Privatpersoner”. Från SKI-rapporten har vi använt värdefull data och sammanställt dem i diagram för att belysa kundernas åsikter i olika områden kring varumärket Kalmarflyg. Frågeställningarna för empiriinsamlandet har en grund i teorin samtidigt som vi ville skapa oss en förståelse samt vara pålästa kring vårt valda ämnesområde. Av denna anledning valde vi en deduktiv ansats i uppsatsen.  Teori: Teorikapitel är uppdelat utifrån huvudrubriken Varumärkesuppbyggande där vi presenterar och analyserar Kapferers tre varumärkesuppbyggande modeller. Empiri och teoretisk analys: Detta kapitel är strukturerat utifrån tre huvudrubriker nämligen Brand kernel, Brand style samt Brand themes, acts and product. Kapitlet basera sig på Kapferers modell ”Identity and Pyramid Models”. Vi har applicerat vår empiri med en teoretisk analys samt egna tolkningar. Vi redovisar våra två intervjuer kvalitativt medan kundernas röster redovisas kvantitativt i from av diagram. Slutsatser: Kalmarflyg är ett lokalt flygbolag som vill värna om sina kunder och detta uppskattas av kunderna. Kalmarflygs kunder har överlag en överrensstämmande bild av Kalmarflygs identitet. Personalen är en viktig del i varumärket Kalmarflyg eftersom de ser till att varumärket fortlöper. Relationen till kunderna är essentiell för Kalmarflyg då de agerar på en begränsad marknad. Den bristande faktorn i varumärket som vi har upptäckt är att de bör synliggöra sin miljösatsning ännu mer eftersom kunderna inte har fått någon nämnvärd uppfattning om detta.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)