Motivation till fysisk aktivitet i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar med att motivera barn till rörelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att synliggöra hur förskollärarna arbetar för att stimulera barnens motivation till rörelse. Vi fokuserar undersökningen på hur en stimulerande miljö kan påverka motivationen, och vad förskollärarens inställning har för betydelse för barnets rörelseglädje. Genom motivationsteorin fann vi det intressant att undersöka om förskolan arbetar med barnets inre motivation som drivkraft till fysisk aktivitet. Vår studie använder kvalitativa semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi intervjuade åtta förskollärare som arbetar inom samma kommun. Resultatet visar att det är många faktorer som påverkar barnets inre motivation. Det visar även att den fysiska aktiviteten uppstår mer spontant än att förskollärarna planerar den i undervisningen. Flera av förskollärarna uppmärksammade undersökningen positivt genom att de beskriver ämnet som viktigt och att det borde ha ett större fokus i utbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)