Föräldrautbildning : Intervjuundersökning familjerådgivningens medverkan i föräldrautbildningen i Leksand  

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Psykoterapi

Författare: Ingela Lissgård; [2008]

Nyckelord: Psykoterapi;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att värdera och vidareutveckla Familjerådgivningens medverkan i föräldrautbildningen i Leksand. Studien omfattar intervjuer med 35 föräldrapar som deltagit i föräldrautbildningen. Samtliga intervjuade föräldrar hade vid intervjutillfället barn i åldrarna 1 till 1 ½ år.  Materialet tolkades med hjälp av en kvalitativ innehålls analys.      Resultatet visar att det är en stor samstämmighet beträffande föräldrarnas synpunkter, tankar och erfarenheter av föräldrautbildningen.  En majoritet av föräldrarna som deltog i undersökningen upplevde Familjerådgivningens medverkan i föräldrautbildningen som viktig och meningsfull. Flera föräldrar förmedlade via intervjuerna att utbildningen hade medfört en förbättrat parrelationen och utvecklat föräldraskap.   De teman som Familjerådgivningen tog upp i samtalen handlade om Familjerådgivningens verksamhet, vikten av att vårda sin relation, tids prioritering, sexualitet och samliv, känslor och förväntningar. Resultatet av intervjuerna visade att föräldrarna önskade en fördjupad dialog inom tre olika teman. Kvinnorna ville ha mera information och samtal kring sexualiteten och hur den påverkas av barnafödandet. Männen önskade mer utrymme för samtal om skillnader mellan män och kvinnor. Det tredje viktiga ämnet var samtal om konfliktlösning. Studien visar att föräldrautbildningar borde ge mer utrymme för dessa områden, något som kommer att prövas i kommande utbildningsprogram.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)