Öst är öst och väst är väst : En läromedelsgranskning av jämställdhetsframställningar inom samhällsekonomi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: Anja Littorin; [2022]

Nyckelord: Läromedel; genus; samhällsekonomi; jämställdhet;

Sammanfattning: Denna studie har haft som syfte att redogöra för hur kvinnor och män skildras i olika typer av läromedel för gymnasieskolan. Fokus har legat på läromedel inom ämnet samhällskunskap med en avgränsning kring innehåll som behandlar samhällsekonomi. Undersökningen har rört fyra områden, hur kvinnor och män skildras i text, hur kvinnor och män skildras i bilder, språk och symboler samt om innehållet om kvinnor integreras i materialet i övrigt eller om det finns utportionerat som egna öar. Studien undersöker även om läromedlen utmanar de rådande könsrollerna. De läromedel som behandlats är tryckta och digitala läromedel från några av de största svenska förlagen inom läromedelsbranschen. Till skillnad från många av de läromedelsgranskningar som publicerats tidigare så har de digitala läromedlen en relevant roll. Funderingar kring metod utgick från att det krävdes närläsning av läromedlen vilket gjorde att en kritisk granskning både ur text- och bildperspektiv blev det naturliga valet. Den teoretiska grunden finns i Hirdmans teori om genus, där mannen ses som den normala och kvinnan som den avvikande vilket också avspeglar sig i samhället i stort där mannen har mer makt än kvinnan. Hardings teori om hur kön socialiseras på tre huvudsakliga nivåer i samhället är också viktig för studien, där lärarens och utbildningens roll betonas. Baserat på de teoretiska grunderna har ett operationaliseringsschema byggts upp. Studien visar att läromedlen skiljer sig åt, både avseende hur mycket relevant information som presenteras, hur väl integrerad denna information är samt i vilken utsträckning läromedlet problematiserar och utmanar normer baserade på kön. Ett av läromedlen lyckades i många avseenden visa en informativ, integrerad och problematiserande bild av kön medan de övriga i olika utsträckning lyckades sämre. Läraren behöver aktivt kompensera för de brister som läromedlen har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)