En historias dolda kraft : en fallstudie på Saltå Kvarn om storytelling och varumärkesuppbyggnad i sociala medier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: På en marknad där välutvecklad teknik och kunskap inte längre fungerar som ett konkurrensmedel är det svårt för företag att skapa och tillhandahålla en unik produkt. Med ett starkt varumärke kan företag differentiera sig från andra aktörer med liknande produkter. Ett sätt att bygga upp varumärket är att använda marknadsföringsstrategin storytelling. Storytelling handlar om att berätta känsloladdadade historier som berör människor. När företag använder storytelling kan ett mervärde skapas då företagets värderingar förmedlas genom historieberättande. Genom att kommunicera med hjälp av storytelling kan företag skapa en emotionell kontakt med konsumenter och företaget blir unikt – trots att dess produkter eller tjänster inte är det. I denna studie har storytelling granskats på sociala medier. I samma takt som användandet av sociala medier har blivit en självklar del i många människors vardagliga liv har även företag insett potentialen med sociala medier. Dessa har blivit en viktig kommunikationskanal som öppnar upp för snabbare och närmare kontakt med företagets intressenter. Då storytelling handlar om att berätta känsloladdade historier medför detta en risk att historien feltolkas. Medielandskapet präglas av dynamik och snabbhet vilket gör att information får en hastig spridning. Problematik uppstår således då storytelling och sociala medier kopplas samman. Denna studie syftar till att undersöka hur storytelling kan användas på sociala medier för att bygga upp ett företags varumärke. Studien har en kvalitativ ansats och utförs i form av en fallstudie på Saltå Kvarn som är ett förädlingsföretag inom livsmedelsindustrin beläget i Järna, söder om Stockholm. Saltå Kvarn har sedan år 2008 använt sociala medier som sin främsta kommunikationskanal för storytelling. Uppsatsens empiriska material tillhandahålls från två intervjuer och en netnografisk studie av fallföretagets Facebooksida och Instagramkonto under en period omfattande 89 dagar. Det finns specifika villkor för användning av storytelling på sociala medier. Studien visar att de främsta villkoren är kontinuerligt engagemang och aktivt deltagande från företaget. För att undersöka väsentliga faktorer vid varumärkesuppbyggnad har Aakers (2002) modell för varumärkesidentitet använts. Studien visar att produktattribut och organisationattribut är de viktigaste byggstenarna vid varumärkesuppbyggnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)