"Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. Denna studie undersökte det eventuella samband som finnsmellan Instagram-användning och försämrat välmående, utifrån begrepp så som självbild,kroppsideal och objektifiering. Detta genomfördes utifrån empiriinsamling av 8 kvalitativaintervjuer av semistrukturerad karaktär med unga kvinnor mellan 22 och 25 år. Studiens syftevar att skapa en uppfattning om hur de använder Instagram samt skapa en förståelse för hurdetta påverkar dem. Till hjälp analyserades empirin med Erving Goffmans (1959) teori omintrycksstyrning, Tomar J. Scheffs (1994) teori om sociala band, samt utifrån ettgenusperspektiv med begreppet genuskontraktet av Yvonne Hirdman (2001) ochperformativitet av Judith Butler (2007), samt objektifieringsteorin av Barbara Fredrickson ochTomi-Ann Roberts (1997). Studiens resultat ger en uppfattning om att unga kvinnor ärmedvetna om de ideal som finns på Instagram, och är något som upprätthålls och i viss månäven eftersträvas. De normer, ideal och beteenden som är dominerande på Instagram följs, trotsupplevelsen av att idealet är medskapare av en osund kroppsuppfattning. Den makt somInstagram utgör, skapar en negativ självbild hos dess användare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)