Vilken betydelse har remasters för generation Y- och Z:s musikkonsumtion?
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka remasters plats i den digitala eran ur ett generation-Y och -Z:s lyssnare- och konsument-perspektiv, detta för att undersöka ovana lyssnares kunskap i ämnet, deras lyssningsupplevelse av fenomenet och prioriteringar i musikkonsumtion. Genomförandet består av kvantitativ studiedesign, datainsamling med strukturerad intervju samt lyssningstest. Urvalet bestod utav 179 studenter från Högskolan Dalarna i Falun samtliga studieprogram. I den strukturerade intervjun kunde 118 svar användas, i lyssningstestet deltog 24 studenter. Resultatet för denna studie visar att majoriteten av ovana lyssnare vilka utfört ett blindtest kan höra skillnader mellan en originalversion och en remaster av samma låt. De ovana lyssnarna vilka kan höra skillnader har inga svårigheter att sätta ord på vilka dessa skillnader är. I första hand är det inte musiken som påverkar de ovana lyssnarnas musikkonsumtion, utan mediet som musiken spelas upp via. Enligt denna studies resultat vill ovana lyssnare konsumera analog musik och inte digital när det gäller ljudkvalité, men det finns inget nytt medium vilket kan leverera detta idag. Det som ligger närmast till hands är kassettbandet, men detta är inte ett ekonomiskt alternativ eller miljövänligt om vi ska se det med mer moderna ögon. Remaster har ingen plats i den digitala musikmarknaden enligt ovana lyssnare när det gäller ljudkvalité, utan det räcker med att originalversioner av en låt endast digitalkonventeras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)