Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. De frågeställningar som ställs berör både pedagogernas användande av, kunskaper kring samt uppfattningar av betydelsen om digital assisterande tekniken i relation till nyanlända elevers språkutveckling. Studien har sin utgångspunkt i Vygotskijs (1978) sociokulturella teori, för att sedan närmare gå in på det Kommunikativa Relationsinriktade Perspektivet (KoRP). Studien genomfördes på en F-6 skola i Sverige och grundar sig på två olika undersökningsmetoder, ett frågeformulär som besvarades av 25 undervisande pedagoger och fem kvalitativa intervjuer. Frågeformulärets resultat har sammanställts och redovisats. Intervjuerna har spelats in, transkriberats samt analyserats. Resultatet visar att de flesta pedagoger på den aktuella skolan har god kännedom om digital assisterande teknik i samband med undervisning av nyanlända elever. Bland de mest använda teknologierna nämns Google Översätt, trots medvetenheten om att den inte alltid återger korrekt översättning. Ett begrepp som är återkommande, både i frågeformulär- och intervjusvaren, och som anses vara av betydelse, är begreppet inkludering. Det framkom även att den digital assisterande tekniken kan bidra till språkutveckling genom att skapa motivation hos de nyanlända eleverna. Som speciallärare är det av stor vikt att se till att samtliga nivåer inom skolans verksamhet arbetar med både uppdaterade och effektiva arbetssätt och verktyg, för att tillgodose alla elevers lärandebehov. Där har den digital assisterande tekniken en betydande roll i nyanlända elevers språkutveckling, då digitala hjälpmedel blir medierande verktyg i undervisningen och bidrar till en inkluderande lärmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)