En växande verksamhet - En kvalitativ studie om odling på fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: aktivitetspedagogik; John Dewey; fritidshem; odlin;

Sammanfattning: Den här studien avser att undersöka hur odling som pedagogiskt verktyg används påfritidshem. Syftet med studien är att undersöka fritidshemspersonals motiv till ocherfarenheter av odling som pedagogiskt verktyg. Studien besvaras utifrån följandefrågeställningar: varför väljer fritidshemspersonal att odla på fritidshemmet? Vilkaerfarenheter har fritidshemspersonalen fått av odling som pedagogiskt verktyg? Vilka fördelaroch nackdelar ser fritidshemspersonalen med odlingen? Och på vilket sätt beskriverfritidshemspersonalen att barn och barns lek förändrats i relation till odling som pedagogisktverktyg? Studien ger en historisk tillbakablick på skolträdgården som fenomen i den svenskafolkskolan och dess utveckling under åren. I studien redovisas både svensk och internationellforskning.Den här studien avser att närma sig deltagarnas erfarenheter och livsvärld och en kvalitativmetod har använts. Deltagarnas berättelser har nåtts genom intervjuer och samtalspromenader.I studien har det pragmatiska perspektivet och Deweys tankegångar tillämpats.Resultat visar att motiven för odling som pedagogiskt verktyg kan variera men att hållbarutveckling och hjälpmedel till att nå fritidshemmets mål är de största motiven. Resultatet visaratt barns lek har förändrats och att i skolträdgården kan pedagogen se sig som medupptäckare.Resultatet pekar även på en upplevd förändring till barns förhållande till grönsaker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)