Hedonistiskt Köpbeteende : Kopplingen till menscykel och känslor

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

Sammanfattning: Denna studie undersöker om det kan påvisas en koppling mellan menstruationscykeln och hedonistiskt köpbeteende, samt få reda på vilka känslor dessa köp är kopplade till. Metodernasom använts är av kvantitativ och kvalitativ natur. Deltagarna består av fem kvinnor i åldern 25-35 år och är boende inom det geografiska området Norrbotten. Ingen av deltagarna har barn och använde heller inte något hormonellt preventivmedel under studiens tidsspann. Den kvantitativa metoden innebar en insamling av alla inköp utförda under två sammanhängande menstruationscykler per deltagare. Materialet över inköpen samlades in genom att deltagarna redovisade sina registrerade kortköp via sin internetbank, synkroniserat med menstruationscyklerna. Därefter fick deltagarna redovisa vilka köp de själva upplevde som hedonistiska. Den kvalitativa undersökningen bestod av ett webbaserat frågeformulär som behandlade deltagarnas känslotillstånd kring hedonistiska köp. Resultatet av studien visade att deltagarna utförde flest hedonistiska inköp under deras luteala period i menstruationscykel och kategorin av produkter som deltagarna fann mest hedonistiskt var matrelaterade. Deras känslor före, under och efter ett hedonistiskt köp var i merpart positivt betingade känslor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)