Domesticering av appar i hemmiljön

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Domesticeringen av teknologier inom medie- och kommunikationsvetenskap innebär att det digitala mediet utvecklas från att vara en okänd teknologi till att bli integrerat och inneha sin självklara plats i den vardagliga kontexten. Domesticering följer de fyra stegen i domesticeringsprocessen: beslagtagandet där mediet förvärvas av konsumenten, objektifieringen där mediet introduceras i den vardagliga kontext som tillhör konsumenten, integrationen där mediet finner sin plats och sitt syfte i den vardagliga kontexten och omvandlingen där mediet blir en symbol för något i den vardagliga kontexten. Konsumentens moraliska ekonomi, inställning och värderingar, är avgörande för hur domesticeringsprocessens fyra steg skall utvecklas i det specifika fallet. Den utförda studien är avgränsad till fyra respondenter som är bosatta i Vellinge kommun, studien belyser vilka digitala medier och appar respondenternas barn har tillgång till. Respondenterna är föräldrar till tre barn som går i förskoleklass, första- och andra klass på de kommunala skolorna. Respondenternas valdes ut genom sin socioekonomiska tillhörighet, vilken möjliggör konsumtion av digitala medier och appar, samtliga respondenter har tillgång till TV, surfplatta och mobiltelefon med appar till sina barn. Sin demografiska tillhörighet vilket gjorde att samtliga av respondenternas barn gick i kommunala skolor i samma kommun och således tillhörde samma kommunala policys avseende mobiltelefonanvändning på skola och fritids. Studien avser att belysa vilka digitala medier och appar som respondenternas hushåll har tillgång till. Varför de har tillgång till de digitala medierna och apparna, vilka värderingar som styr valen, vilka behov som uppfylls av de digitala medierna och apparna och i vilken form de digitala medierna och apparna används. Således belyser studien vilken inverkan domesticeringsprocessen har haft på respondenternas val av digitala medier och appar och vilken inverkan respondenterna har haft på domesticeringsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)