Distributionsstrategier som konkurrensmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Stora som små företag kan idag vara med och konkurrera om kunder på den globala marknaden. För att överbrygga den geografiska problematiken med stora avstånd mellan kunder och aktörer inom värdekedjan, har dagens utvecklade transporter och tillika transportnät haft en enorm betydelse. Produkter kan idag med relativt små ekonomiska medel förflyttas för att skapa ett större ekonomiskt värde på ett långt avstånd ifrån det säljande företaget. Olika produkter har dock olika krav beträffande leveransservice och leveranssäkerhet. Många produkter kan transporteras och distribueras under en längre tid och för en lägre kostnad, medan andra kräver att transport och förflyttning löses omedelbart. De långa avstånden på den globala marknaden gör det extra svårt för företag vilka säljer och distribuerar tidskänsliga produkter, men även för exempelvis produkter utvecklade för akut vårdassistans. Denna uppsats är därav ämnad undersöka möjligheterna för ett mindre medicintekniskt företag att etablera en effektiv och snabb distribution på en marknad med utspridda kunder - kunder som dessutom är i akut behov av företagets livsuppehållande produkter. Uppsatsen koncentreras till att undersöka och analysera huruvida en mer centraliserad distributionsstruktur på den europeiska marknaden skulle kunna hjälpa företaget att korta sina genomsnittliga leveranstider, och om de med hjälp av en utvidgad postponement-strategi ytterligare kan stärka sin konkurrenskraft. I uppsatsen undersöks även om och i vilken grad företaget bör involvera en tredje part, för att möjliggöra en mer effektiv distribution än den företaget själv kan etablera. Med hjälp av flödesscheman, försäljningsstatistik och intervjuer med företagets Supply Chain Manager utreds ovanstående möjligheter för slutligen försöka närma sig en eventuell lösning på den geografiska och tidskänsliga problematiken. Resultatet påvisar att omständigheterna i det enskilda fallet spelar stor roll i valet av distributionsstrategi. Det kan finnas mycket att vinna genom att utkontraktera logistiska aktiviteter till en tredje part då dessa många gånger lättare kan upprätthålla ett effektivt transportnätverk och har möjlighet att snabbt få ut produkterna till kund. Till vilken grad man väljer att centralisera sin lagerstruktur är här starkt kopplad till produkternas egenskaper och efterfrågan på snabba ledtider. Resultaten tyder också på att nyttjande av postponement kan minska risktagandet och öka tid- och platsnyttan, där de två sistnämnda parametrarna kan vara helt avgörande för ett medicintekniskt företags konkurrenskraft. Slutligen poängteras att en utkontraktering också medför risker och beroende, varför val av samarbetspartner kan bli den avgörande faktorn för en framgångsrik distribution.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)